Waarom een positieve mindset je leven (en je relatie) compleet verandert
- 8 apr
- 3 minuten om te lezen

Er zijn grofweg twee manieren waarop mensen naar het leven kijken:
- De één ziet kansen, mogelijkheden en groei
- De ander ziet vooral problemen, beren op de weg en wat er mis kan gaan
Eerlijk…
Wie denk je dat er een leuker leven leidt?
Het verschil dat alles bepaalt
Mensen met een negatieve mindset:
blijven hangen in wat niet lukt
focussen op fouten en tekortkomingen
praten zichzelf naar beneden
komen moeilijk in beweging
Gevolg?
Ze blijven vaak vastzitten in dezelfde patronen.
Mensen met een positieve mindset:
zien óók uitdagingen, maar denken in oplossingen
leren van wat niet goed gaat
gaan milder met zichzelf om
zetten stappen, ook als het spannend is
En precies daar ontstaat groei.
Wat is positieve psychologie eigenlijk?
Positieve psychologie richt zich niet alleen op problemen…
maar juist op wat wél werkt.
Het gaat over:
je kwaliteiten benutten
veerkracht ontwikkelen
betekenis en plezier ervaren
en leren hoe je jezelf weer in beweging krijgt
Niet door te ontkennen dat het soms moeilijk is, maar door er anders mee om te gaan.
Mijn eigen keerpunt
In 2012 liep ik zelf vast.
En wat mij toen het meest verraste?
Hoe snel ik mezelf weer uit dat dal kon halen.
Niet omdat alles ineens opgelost was.
Maar omdat ik zag wat mijn eigen aandeel was.
Veel van mijn patronen kwamen uit mijn jeugd.
En toen ik dat eenmaal doorhad, kon ik er ook iets mee.
Ik heb veel meegemaakt. Soms gewoon pure pech.
Maar ik heb geleerd om mezelf steeds weer terug te halen.
Hoe?
door mijn gevoelens echt aan te kijken
ze niet weg te drukken
en te voelen wat ik nodig heb
Want wat je wegstopt, blijft vastzitten in je lijf.
Wat je aankijkt, kan weer in beweging komen.
Wat ik zelf doe, en mijn cliënten leer, is dit:
1. Stilstaan
Even uit de automatische piloot. Inchecken bij jezelf.
Wat voel ik? Wat speelt er?
2. Bewust worden
Waar komt dit vandaan? Wat heb ik nodig?
3. In beweging komen
Een keuze maken. Een stap zetten. Hoe klein ook.
Niet blijven hangen… maar vooruit.
Waarom dit zo krachtig is
Want ja… Er zijn altijd:
nadelen
beren op de weg
redenen om het niet te doen
Maar als je dáár blijft hangen? Dan verandert er niets.
Sterker nog:
Je houdt jezelf vast in wat al niet fijn voelt. En misschien herken je dit ook:
Dat stemmetje in je hoofd dat zegt:
“Zie je wel, ik kan dit niet…”
“Ik ben niet goed genoeg…”
Dat helpt je niet vooruit.
Wat wél werkt
Praat tegen jezelf zoals je tegen een goede vriend zou doen
Met:
begrip
mildheid
vertrouwen
Want van daaruit durf je wél te bewegen.
En beweging = verandering.
Dit is hoe ik coach
In mijn coaching combineer ik:
bewustwording
voelen
en actiegericht werken
Geen eindeloos praten zonder resultaat. Maar ook niet alleen “doorgaan”.
We kijken eerlijk naar wat er speelt én zetten stappen naar wat jij wél wilt.
Of dat nu is:
een fijner leven
meer rust in je hoofd
of een betere relatie met jezelf of je partner
Even eerlijk…
Blijf jij hangen in wat niet werkt? Of ben je klaar om in beweging te komen?
Nieuwsgierig naar mijn manier van coachen? Je bent welkom.
Dan kijken we samen waar jij staat en hoe jij weer stappen kunt zetten naar een leven dat wél goed voelt.




Opmerkingen