Waar is jouw blije, speelse zelf gebleven?
- 3 jun
- 3 minuten om te lezen
Weet je nog… hoe je als kind kon zijn?
Onbevangen. Speels. Vol enthousiasme.
Zonder na te denken kon je lachen, dansen, gek doen. Je zat volledig in het moment.
En nu?
Je bent verantwoordelijk. Serieus. Druk. Altijd “aan”.
Maar ergens onderweg… ben je dat blije kind in jezelf een beetje kwijtgeraakt.
Hoe je je speelsheid verliest (zonder dat je het doorhebt)
Het gebeurt niet in één keer.
Het sluipt erin.
Door:
wat je hebt meegemaakt
angst om afgewezen te worden
onzekerheid
de mening van anderen
het idee dat je “normaal” moet doen
Langzaam ga je jezelf aanpassen. Je wordt serieuzer. Voorzichtiger. Meer in je hoofd… minder in het moment.
En precies daar verlies je iets essentieels: je levensvreugde.
Waarom dat speelse zó belangrijk is
Dat speelse, blije kind in jou is niet “kinderachtig”. Het is de plek waar:
plezier zit
vrijheid zit
ontspanning zit
échte aanwezigheid zit
Zonder dat deel ga je leven op de automatische piloot. Je doet wat moet. Je regelt. Je zorgt. Je gaat door. Maar écht genieten? Dat gebeurt steeds minder.
Mijn eigen verhaal
Ik ben dat speelse in mezelf ook kwijt geweest.
Jarenlang.
Altijd bezig. Altijd verantwoordelijk.Altijd aan.
Tot ik merkte: Is dit het nou?
Ik ben dat deel in mezelf weer gaan opzoeken. En inmiddels, al zo’n 15 jaar, heb ik het terug.
Nu kan ik:
dubbel liggen van het lachen
dansen op straat
keihard (en vals) meezingen
fanatiek genieten van sport of spelletjes
intens nagenieten van een mooie en gezellige dag of avond
Dat gevoel van euforie, van écht leven… dat gun ik iedereen.
Waarom we niet meer genieten
De meeste mensen zitten:
in hun hoofd
in het verleden
of al in de toekomst
We denken:"Straks als het rustiger is, ga ik genieten."
Maar eerlijk?
Dat moment komt vaak niet vanzelf.
En ondertussen vergeten we iets belangrijks:
We hebben geen idee hoeveel tijd we hier hebben.
Het leven is niet alleen serieus bedoeld
Ja, het leven heeft dalen.Ja, je krijgt tegenslagen.
Maar dat betekent niet dat je het plezier moet uitzetten.
Mijn motto is simpel:
Maak er, ondanks alles, een zo leuk mogelijk leven van.
Voor jezelf. En met de mensen die belangrijk voor je zijn.
Hoe je je blije kind weer wakker maakt
Het hoeft niet groots. Begin klein:
1. Doe iets zonder doel
Dans. Zing. Lach. Speel. Niet omdat het nut heeft… maar omdat het leuk is.
2. Trek je minder aan van wat anderen denken
Mensen vinden toch wel iets. Laat dat je plezier niet afpakken.
3. Ga terug het moment in
Leg je telefoon weg.Voel. Beleef. Ervaar.
En misschien wel de belangrijkste…
Gun het jezelf.
Je hoeft niemand te beschadigen om plezier te maken.Er is ruimte genoeg voor iedereen om zichzelf te zijn. Stel je eens voor… Dat meer mensen:
lichter leven
meer lachen
meer genieten
meer kunnen ontspannen
De wereld zou er heel anders uitzien. En eerlijk… dat kunnen we goed gebruiken.
Voel je je al een tijd leeg of zwaar?
Alsof je vooral “aan het overleven” bent? Alsof het plezier ver weg is? Je hoeft daar niet in te blijven hangen. Ik help je om:
weer te voelen
los te komen van die constante druk
en het blije, speelse deel in jezelf weer aan te wakkeren
Zodat je niet alleen leeft…maar weer écht geniet.
Voel je dat dit over jou gaat?
Plan een kennismakingsgesprek.
Samen gaan we op zoek naar een kleurrijker leven. Net als vlinders, allemaal uniek en vol kleur, help ik jou om weer licht, vrij, blij en ontspannen door het leven te bewegen 🦋. Dat gun jij jezelf toch ook?





Opmerkingen